fbpx

Hvorfor en velkomstsekvens, og hva skal den inneholde?

Hvorfor en velkomstsekvens, og hva skal den inneholde?

Mal fremhevet bilde, blogginnlegg (4)

Dette tror jeg er et av de største forbedringspotensialene som finnes hos de tusenvis av bedriftene som bruker e-post som et markedsføringsverktøy. En velkomstsekvens. Det er en mangelvare og det er synd, for gjennom denne får du din aller første mulighet til å konvertere leseren din om til en kunde. 

Vi hører tidlig at vi bør ha ei e-postliste, og det første som kommer på plass er en opt-in. Selvfølgelig. Det er jo første steg for å i det hele tatt få noen å sende e-poster til. En vanlig feil er at etter denne er på plass, går fokuset over på selve nyhetsbrevene. Og misforstå meg ikke. Selvfølgelig vil jeg at du skal skrive gode e-poster, men dette gjør at en velkomstsekvens ofte glemmes ut.

Glad dame som smiler for hun liker å hjelpe kunder med innhold og strategier for e-postmarkedsføring som virtuell assistent og e-post mentor.

Mitt beste råd: På på plass en velkomstsekvens før du lanserer din opt-in.

En vanlig misforståelse

En ting jeg tror mange gjør feil, og jeg velger å si feil, fordi jeg ønsker at du skal gjøre det på en annen måte enn det jeg beskriver her. 

De aller fleste tenker at mailen som lander i innboksen når jeg registrere meg hos deg er det samme som en velkomstmail. Det er ikke det. Det er en opt-in mail. 

Ja, du kan selvfølgelig takke meg for at jeg har registrert meg, men fokuset skal være på opt-in’en og temaet denne handler om. Det er derfor jeg har vist interesse og registrert meg. 

Det mange gjør, er at har de har en presentasjon av seg selv og bedriften i en og samme mail. Denne e-posten kaller jeg for en opt-in mail. Det er dette jeg mener er feil. Jeg vil at du skal skille mellom en opt-in mail og en velkomstmail. 

Etter som tiden går, vil du ha et sett med flere freebier. Hvordan tenker du at det vil se ut om du ønsker velkommen og presenterer deg i alle disse? 

Hva er en velkomstsekvens og hvorfor vil du ha en?

Så hva er egentlig en velkomstsekvens? Det ligger egentlig i ordet. Du skal ønske den nye leseren din velkommen til ditt univers. 

Et univers er noe svære greier, og du har ikke plass til at i en e-post. Det er derfor du skal lage en e-postsekvens, altså flere e-poster i en serie som sendes ut fortløpende. 

Ved at jeg hører fra deg ganske ofte i starten, gjør at det er større sjanse for at jeg legger merke til deg og at du fanger oppmerksomheten min. Jeg kan bli nysgjerrig og gjøre videre undersøkelser om deg og dine produkter og tjenester

Så fornøyd med hjelpen vi fikk av Rita til oppsetting av automatisert e post serie.

Meget profesjonell, og satt opp mailene akkurat sånn vi hadde formidlet vi ønsket de skulle være.

Nå fikk vi drahjelpen vi trengte til å komme igang, og trafikken har økt med flere hundre prosent.

Kvinnelig frisør som er glad for hjelpen hun har fått av virtuell assistent til å sette opp en automatisert vekomstsekvens for nye lesere på e-postlisten.

Derfor er det superviktig å bruke tid på å lage en liten velkomssekvens. Ja jeg sier sekvens. 

Det betyr at du ikke bare skal skrive en e-post og ønske velkommen. Du skal skrive flere. 

Nå skal jeg hjelpe deg på vei, slik at du får på plass din velkomstsekvens.

Hvordan skriver jeg en velkomstsekvens?

Poenget med en velkomstsekvens er at leserne skal bli kjent med deg, din bedrift, din kompetanse og dine tjenester. For at noen av leserne skal kjøpe av deg, må de først få tillit til deg, og dette er første steg for å få dette til. 

Hvordan skal du få dette til? 

Jeg tenker er at det er smart å vise deg frem på flere måter, og det blir enkelt for deg når du skal fylle denne sekvensen med ulike e-poster. Her er noen forslag til hva du kan ha med: 

Oppbygningen trenger ikke å være lik, men det er noen elementer jeg mener du bør ha med: 

  1. Velkommen og fortell hva de kan forvente å møte i nyhetsbrevet ditt. 
  2. Presentasjon av deg selv. 
  3. Verdi e-post(er)
  4. Presentasjon av tjenestene dine. 

Det finnes ingen fasit på hvor mange e-poster du skal ha. Det vil etterhvert falle seg naturlig ut fra hva du har å presentere. Et siste element du kan ha med er salg.

Trenger du inspirasjon kan du ta en kikk på en swipefile av min velkomstsekvens. Bruk den gjerne som inspirasjon, men husk at du skal skrive DIN sekvens. Det er du og din personlighet som skal skinne!

Jeg heier på deg og ønsker at du skal lykkes. Trenger du mer hjelp, og gir meg tilliten, ønsker jeg å være den brikken som gjør at du når målene dine. 

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.