Mailchimp har i mange år vært en av den mest populære programvare for e-post og e-postmarkedsføring i den store, vide verden. En av grunnene til at mange velger Mailchimp som sitt system, er kanskje at det kan brukes helt gratis, men etterhvert som businessen din vokser bør du gå over til betalt abonnement. Det åpner nemlig flere muligheter, spesielt med tanke på automatisering, noe jeg vil komme nærmere tilbake til.
Til deg som ikke vet hva Mailchimp er:
Det er et amerikansk selskap som ble opprettet i 2001, som tilbyr e-postmarkedsføringstjenester. De startet opp som en betalende tjeneste, men åpnet for gratis bruk i 2009. Statistikker viser at det blir sendt hele 600 millioner e-poster fra systemet hver andre dag. Mailchimp brukes til å sende e-poster, samle inn e-postadresser og ta vare på informasjonen.
Jeg valgte Mailchimp av flere grunner.
Dette var et av programmene jeg ble anbefalt da jeg tok mitt aller første e-postkurs. Her hadde jeg alt jeg trengte i et system, og ble fortalt at det var relativt enkelt å lære å bruke.
Som de aller fleste som er i oppstartsfasen, var jeg i tillegg opptatt av å ha minst mulig utgifter og begynte med gratisversjonen.
Så lenge jeg har brukt Mailchimp til mine e-poster siden 2017, har det vært mulig å sende både “vanlige” og automatiserte e-poster. Det er det fortsatt, men det har likevel skjedd store endringer siden da. Flere funksjoner er lagt til, og du har muligheter til å utføre mer avanserte automatiseringer. Legg merke til at du må ha et betalt abonnement for å få kunne lage automatiseringer som går over flere steg.
Dette kan du gjøre i Mailchimp i dag (2022):
I tillegg til dette er det også mulig å integrere (koble sammen) Mailchimp med andre programmer og systemer som du ellers bruker. Det er spesielt gunstig for deg som har nettbutikk, men jeg liker også at det er mulig å knytte sammen e-postsystemet mitt med Canva, WordPress og Stripe som jeg også bruker i businessen min.
Som du kanskje vet, er ikke Mailchimp unik på hvilke muligheter du har i programvaren.
Det jeg bruker Mailchimp til er å lage enkle landingssider til freebies og opt-ins, og til e-postene mine. Jeg har også testet ut å gjøre en undersøkelse, men for å være helt ærlig, så fikk jeg det ikke helt til å funke, så det ble med den ene gangen.
Noe annet som jeg synes Mailchimp kunne blitt bedre på er muligheten til å lage helt smashing landingssider. Rett skal være rett. Etter den siste oppdateringen i 2021, er de blitt bedre, men når jeg også jobber en del i systemer som Kajabi, synes jeg at Mailchimp kommer til kort på det visuelle. MEN, vit at det er mer enn godt nok. Jeg lager stadig nye landingssider der.
Det som likevel vipper pinnen til fordel for Mailchimp, er systemet for automatiseringer. De har videreutviklet mulighetene i det de kaller for Customer Journeys, og er det som gjør at de skiller seg ut. Her kan du dele opp automatiseringen din. Med dette mener jeg at du kan sende ulike e-poster til mottakerne på bakgrunn av ulike handlinger. Helt genialt.
Klikker mottaker på lenke i e-posten du sender, vil de deretter motta e-post A, mens hvis mottaker derimot IKKE klikker vil de motta e-post B.
eksempel
Dette synes jeg er høyt nivå på e-postmarkedsføring, og jeg synes det er gøy å ha muligheten til å bruke e-post strategisk.
Skal du starte opp med e-postmarkedsføring kan jeg derfor varmt anbefale Mailchimp. Gratisversjonen gir deg det du trenger i en oppstartsfase, akkurat som jeg gjorde. Dersom behovet ditt endrer seg, kan du enkelt oppgradere for å få de tilgangene du ønsker.
Har du spørsmål eller trenger hjelp med å sette opp Mailchimp eller automatiseringer kan jeg hjelpe deg som din virtuelle assistent.
Instagram did not return a 200.
For å skrive bedre e-poster, er du smart om du lar deg inspirere av andre. Vil du lese mine? Registrer deg her.