Hvorfor er innholdet så viktig i e-postmarkedsføring?
For å si det enkelt. Innhold er essensen i all markedsføring. Enten det er innholdet i en e-post, sosiale medier, annonser eller tv-reklamer. Gjennom det du formidler, vil du skape følelser og en reaksjon i en eller annen form. Du kan vekke interesse, tiltrekke og frastøte.
Så enkelt, eller så vanskelig?
E-postmarkedsføring er en viktig markedsføringskanal for deg som driver din egen bedrift. Jeg vil derfor her gi deg noen gode råd på veien, som du kan bruke når du skal skrive innholdet til dine e-poster.
Som E-post Mentor har jeg lyst at du skal love meg en ting:
Gi deg selv lov til å prøve og feile!
Det å finne frem til hvordan dine e-poster skal skrives for at de skal engasjere og treffe leserne dine er en prosess.
Gi deg selv tid, og ikke gi opp om du føles at du mislykkes.
Derfor er innholdet i en e-post viktig
Gjennom det du skriver, om du gjør det på riktig måte, vil du knytte drømmekunden din nærmer deg. Samtidig vil de som ikke passer helt inn i dette finne veien sin ut av e-postlisten din.
Nettopp dette er grunnen til at du skal bruke tid på innholdet ditt. For treffer du ikke drømmekunden din vil du ikke få denne effekten.
Er innholdet uinteressant eller kjedelig vil du skyve leseren lenger fra deg, og de kan også ende opp med å velge og melde seg av. Det samme vil kunne skje om du snakker om ting som ikke er relevant og aktuelt.
Du ønsker at dine, fine skal glede seg hver gang de ser en e-post fra deg i innboksen. Det skal være enkelt for de å åpne den og når de leser, vil du at de skal henge med fra topp til bunn. Bommer du her vil det bli vanskelig for deg å få flere kunder og skape salg gjennom e-postmarkedsføring.
Gjennom godt innhold vil du knytter leseren nærmere deg og til slutt vil du få den tilliten som skal til, for at noen av disse blir kjøpeklar. Vit at det tar tid, men gjennom kontinuitet og godt arbeid med innholdet (for det må du gjøre hele tiden), vil du lykkes.
Hva skal du gjøre for å få innhold som skaper resultater?
Det å skape engasjerende innhold er noe som mange synes er utfordrende, men jeg vil her gi deg 3 tips som kan hjelpe deg på veien:
- DU må levere!
Du kan skrive så godt innhold som du bare vil, men om du bare dropper innom nå og da, gjør du det veldig vanskelig for deg selv. E-postmarkedsføring fungerer ikke som en pop-up, det krever kontinuitet.
2. Snu på tankesettet
Vær bevisst på fokuset ditt når du skal skrive e-poster. Unngå den evige søken etter det innholdet du tror leserne dine vil ha. Da vil du garantert ende opp med mye forskjellig og det kan føre til mye forvirring.
Ved å gjøre en switch på tankesettet, vil det bli enklere for deg å skrive e-poster.
Du vil ha lesere som er interessert i det du brenner for og er opptatt av. Du vil ha lesere som vil ha det du kan bidra med og som du har kompetanse på. Og det er dette du skal skape innhold rundt.
De som ikke er interesserte i dette, er ikke de du vil ha på lista di. Så ved å være tro mot deg selv og det du jobber med og mot, vil du få lesere som elsker det du skriver!
3. Ha fokus på en ting om gangen
Selv om du har mye å bidra med og dele, kan du ikke fortelle alt på en gang. Det blir fort overveldende og det blir vanskelig for leseren å forstå hva du egentlig vil de skal gjøre.
Ved å ha et formål med hver enkelt e-post du sender ut, vil du skape variasjon og ulikt type innhold i e-postene.
Få hjelp til å skrive gode e-poster som leserne dine elsker i E-post Akademiet, hvor jeg veileder deg og blir din sparringspartner som din E-post Mentor
Rita Hinna
Innhold i e-poster er noe vi arbeider med hele tiden i E-post Akademiet. Det er ikke bare i nyhetsbrev du skal ha fokus på dette, men også i e-poster knyttet til opt-ins og i e-postsekvenser. Dersom du synes det er litt vanskelig å hele tiden levere bra innhold på e-post, er dette et godt sted for deg å være.
E-post Akademiet er Norges eneste strategiske forum for deg som vil selge på e-post. Her vil du ha tilgang til min kunnskap og ekspertise, samtidig som du er en del av et fellesskap av gründerkollegaer som jobber mot et felles mål: å bruke e-post til å skape vekst i bedriften.
Her er fokuset å hele tiden utvikle og forbedre, for det å skrive innhold som treffer drømmekunden din, er en prosess. Du må prøve og feile. Det kan være utfordrende og vanskelig, men i E-post Akademiet slipper du å være alene, og du vil alltid ha støttespillere og noen med kompetanse med i prosessen.
Søk
Instagram did not return a 200.