fbpx

Hva er en landingsside? Og når trenger du en?

Hva er en landingsside? Og når trenger du en?

Mal fremhevet bilde, blogginnlegg (7)

Jeg som driver med e-postmarkedsføring ser at det er en del forvirring rundt begrepet landingssider. Spørsmål jeg møter på er typisk: Hva er en landingsside? Er det det samme som opt-in? Eller er landingsside det samme som hjemmesiden min? 

I denne artikkelen vil jeg forsøke å klargjøre hva en landingsside er og forklare det på en enkel og forståelig måte. Jeg beskriver ofte en landingsside som en enkeltstående nettside som lages for en spesifikk oppgave. Det du ønsker med en landingsside er at de som kommer inn på denne siden skal legge igjen opplysninger i et skjema. 

 

 

Et skjema er stedet hvor vedkommende legger igjen
e-postadressen sin, og
gjerne også navnet sitt.

En landingsside har et klart mål

Hvis vi ser nærmere på ordet landingsside, så består det av 2 ord: landing og side. På den måten kan vi forklare ordet med at det er en nettside som du lander på. Da i betydning av at du går inn på denne siden. 

 

Dersom du legger denne forklaringen til grunn, kan vi si at alle nettsider du går inn på er en landingsside. Men som oftest så defineres en landingsside som en nettside som har et klart mål, og det er at de som kommer på siden din, skal gjøre en handling. 

Det en landingsside brukes til er å samle inn e-postadresser eller å gjøre et salg.

Når du får folk til å legge igjen e-postadressen sin, og aller helst navnet sitt, bygger du e-postliste. Hver gang en ny person registrere seg, får du en ny potensiell kunde på lista di som du kan sende nyhetsbrev og e-post til. 

Dette gjør du ofte gjennom å lage en freebie. Altså en pdf, e-bok eller en challenge du inviterer til, som du gir bort helt gratis, mot at du får e-postadressen tilbake. 

Som sagt kan også målet være at personen som lander på siden din skal kjøpe et produkt eller en tjeneste av deg. På den måten kan vi også si at det mange kaller for en salgsside, også er en landingsside.

Hver gang noen registrerer seg eller gjennomfører et kjøp på landingssiden, sier vi at den konverterer. Da ved at de fyller inn opplysninger og trykker på en bekreftelsesknapp.

Du har bare et annet alternativ enn en konvertering, og det er at personen trykker seg ut av siden uten å gjennomføre en handling. 

Når trenger du en landingsside?

Glad kvinne som jobber som virtuell assistent og skal ha digitalt møte om e-post med en kunde.

Om du forstår hva jeg har forklart deg, så skjønner du at en landingsside er noe du må lage når du skal i gang med e-postmarkedsføring og når du ønsker å bygge e-postliste ved å fylle den med flere kontakter. 

Jeg anbefaler også å lage en egen landingsside om du skal selge et spesifikt produkt eller en tjeneste.

Dette kan du selvfølgelig også selge på selve nettsiden din, men er det et produkt eller en tjeneste som krever en grundigere presentasjon for at kjøperen skal bli trygg nok til å gjennomføre kjøpet, vil jeg anbefale å lage en egen landingsside for dette, også kalt salgsside. Eksempelvis kan dette være om du skal selge et nettkurs, en medlemsportal eller et program.

Hvor lager du en landingsside?

Har du et eget domene og en nettside, kan du lage landingssider her. Denne ligger som regel ikke synlig på nettsiden din, men står som en enkeltstående nettside som du bruker som du vil. 

Er du ikke kommet så langt at du har laget en egen nettside enda, så fortvil ikke. De fleste e-postleverandørene tilbyr enkle måter å lage landingsider på i e-postprogrammet. Jeg har laget mange av mine landingssider i Mailchimp til mine freebies. 

Skal du lage landingsside i for eksempel Mailchimp, ligger det ferdige maler til deg som du kan bruke. Selvfølgelig kan du også bygge de opp selv, uten å bruke mal. 

Hva bør en landingsside inneholde?

Når du skal lage en landingsside er det best å gjøre den så enkel som mulig. Den har et mål: at de skal fullføre en registrering. Da bør budskapet være så klart og tydelig som mulig, og det må være så lite distraksjoner som mulig. 

Landingssiden bør inneholde…

Tekst

På siden skal du raskt kunne se “what’s in it for me” gjennom å peke på en utfordring og gi en ønsket løsning. 

Du må være så klar og tydelig som mulig. Gjennom teksten skal det være lett å forstå hvem det er for, hva de får og hvilket resultat som kan forventes å få.

På siden bør det også komme frem hvem de registrerer seg hos ved å bruke logo, vise navn på bedrift eller et bilde. 

 

 

Registreringsskjema

For at landingssiden skal konvertere trenger du et registreringsskjema. Du velger hvilke opplysninger du trenger avhengig av hva målet er for siden. 

Skal du gi bort noe gratis i form av en freebie, holder det ofte med fornavn og e-postadresse. Er det salg, trenger du kanskje flere opplysninger. 

For å fullføre registreringen må du ha en bekreftelse, og det løses gjennom en knapp.

Jeg gjør oppmerksom på at du må informere om at du vil lagre kontaktopplysningene og at de må bekrefte at de vil motta e-poster fra deg i fremtiden (GDPR) for at du skal kunne sende flere e-poster. Dette ordnes enkelt i e-postprogrammet gjennom en boks de kan hukes av i. 

Bonustips: Lag også en takkeside

Hva skjer når noen har fullført registreringsskjemaet på takkesiden din? 

Jeg vil anbefale deg å lage en takkeside. Dette er også en selvstendig landingsside, men har som formål å si takk. 

Som regel så settes det i gang en automatisert e-post hver gang noen registrerer seg, men jeg vet også at noen løser dette ved å lage en ny landingsside. Dette spesielt om det som skal leveres er en video. Jeg vet også at noen legger link til nedlastbare produkter på en slik side. 

Uansett om du velger å levere innholdet i en e-post eller på en ny landingsside, vil jeg anbefale å si TAKK for registreringen på en takkeside som popper opp med en gang registreringen er fullført. 

Kvinnelig virtuell assistent sitter med pc-en sin og jobber fra en kafé hvor hun hjelper kundene med markedsføringsstrategi, salg med e-post og gir gratis tips til nyhetsbrev.

Synes du fremdeles det er vanskelig å lage en landingsside, eller ikke har tid til å gjøre det selv, er jeg jo en virtuell assistent. Det betyr at jeg kan hjelpe deg og gjøre det for deg. Se her hva hva jeg kan hjelpe deg med og hvordan.

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.