fbpx

Hva er en landingsside? Og når trenger du en?

Hva er en landingsside? Og når trenger du en?

Mal fremhevet bilde, blogginnlegg (7)

Jeg som driver med e-postmarkedsføring ser at det er en del forvirring rundt begrepet landingssider. Spørsmål jeg møter på er typisk: Hva er en landingsside? Er det det samme som opt-in? Eller er landingsside det samme som hjemmesiden min? 

I denne artikkelen vil jeg forsøke å klargjøre hva en landingsside er og forklare det på en enkel og forståelig måte. Jeg beskriver ofte en landingsside som en enkeltstående nettside som lages for en spesifikk oppgave. Det du ønsker med en landingsside er at de som kommer inn på denne siden skal legge igjen opplysninger i et skjema. 

Les også: Hvordan få potensielle kunder til e-postlisten din?

 

 

Et skjema er stedet hvor vedkommende legger igjen
e-postadressen sin, og
gjerne også navnet sitt.

En landingsside har et klart mål

Hvis vi ser nærmere på ordet landingsside, så består det av 2 ord: landing og side. På den måten kan vi forklare ordet med at det er en nettside som du lander på. Da i betydning av at du går inn på denne siden. 

 

Dersom du legger denne forklaringen til grunn, kan vi si at alle nettsider du går inn på er en landingsside. Men som oftest så defineres en landingsside som en nettside som har et klart mål, og det er at de som kommer på siden din, skal gjøre en handling. 

Det en landingsside brukes til er å samle inn e-postadresser eller å gjøre et salg.

Når du får folk til å legge igjen e-postadressen sin, og aller helst navnet sitt, bygger du e-postliste. Hver gang en ny person registrere seg, får du en ny potensiell kunde på lista di som du kan sende nyhetsbrev og e-post til. 

Dette gjør du ofte gjennom å lage en freebie. Altså en pdf, e-bok eller en challenge du inviterer til, som du gir bort helt gratis, mot at du får e-postadressen tilbake. 

Som sagt kan også målet være at personen som lander på siden din skal kjøpe et produkt eller en tjeneste av deg. På den måten kan vi også si at det mange kaller for en salgsside, også er en landingsside.

Hver gang noen registrerer seg eller gjennomfører et kjøp på landingssiden, sier vi at den konverterer. Da ved at de fyller inn opplysninger og trykker på en bekreftelsesknapp.

Du har bare et annet alternativ enn en konvertering, og det er at personen trykker seg ut av siden uten å gjennomføre en handling. 

Når trenger du en landingsside?

Glad kvinne som jobber som virtuell assistent og skal ha digitalt møte om e-post med en kunde.

Om du forstår hva jeg har forklart deg, så skjønner du at en landingsside er noe du må lage når du skal i gang med e-postmarkedsføring og når du ønsker å bygge e-postliste ved å fylle den med flere kontakter. 

Jeg anbefaler også å lage en egen landingsside om du skal selge et spesifikt produkt eller en tjeneste.

Dette kan du selvfølgelig også selge på selve nettsiden din, men er det et produkt eller en tjeneste som krever en grundigere presentasjon for at kjøperen skal bli trygg nok til å gjennomføre kjøpet, vil jeg anbefale å lage en egen landingsside for dette, også kalt salgsside. Eksempelvis kan dette være om du skal selge et nettkurs, en medlemsportal eller et program.

Hvor lager du en landingsside?