Hva er en e-postsekvens og når bruker du dette?
Blir du forvirra av ord som e-postsekvens, opt-in, landingsider og alle disse begrepene du møter innenfor e-postmarkedsføring? Du er ikke alene og det er ikke så rart. E-post er kanskje nytt for deg, og da kan det være vanskelig for deg å forstå.
I denne artikkelen vil jeg forklare så godt jeg kan hva en e-postsekvens er og gi deg eksempler på hvordan du kan bruke dette på en smart måte i bedriften din.
En av de tingene jeg erfarte da jeg underviste minoritetsspråklige elever i skolen var viktigheten av å forklare ting på en måte som var forståelig.
Med denne artikkelen har jeg har et mål om at når du har lest denne, skjønner du hvor smart e-postsekvenser er og hvordan du kan bruke ulike sekvenser til å automatisere ting i businessen din.
Hva er en e-postsekvens?
Så hva er en e-postsekvens? Hvis du ser på selve ordet består det av to ord, e-post og sekvens.
Du vet hva en e-post er, så det ordet trenger jeg ikke å forklare, selv om du kanskje bruker ordet mail når du snakker om e-poster.
Ordet sekvens forklares som “en rekke eller serie av mindre enheter som til sammen utgjør en helhet” i det Store norske leksikon.
En e-postsekvens er altså flere e-poster stilt opp på rekke og rad. Akkurat som vi gjorde i gamle dager da klassen stilte opp på ei rekke da det ringte inn.
Var det forståelig?
Det finnes ikke noe regler for hvor mange e-poster du skal ha for å kunne kalle det for en e-postsekvens, men det må være med enn én. Så en rekke eller serie med 2, 6 eller 10 e-poster danner denne sekvensen.
At disse e-postene er en serie, forteller deg også at disse hører sammen. Det betyr at de har noe felles, og at disse til sammen “jobber mot” samme mål. Akkurat dette kommer jeg tilbake til litt lengre ned.
Å bruke e-postsekvenser gjør at du kan automatisere mye av markedsføringen på e-post som du kan dra nytte av år etter år.
Rita Hinna

Hvorfor bruker du en e-postsekvens?
Innledningsvis sa jeg at et av målene med denne artikkelen er at du skal skjønne hvor smart det er å bruke e-postsekvenser i markedsføringen din, og her vil jeg forklarer hvorfor.
Det er nemlig forskjell på en “vanlig” e-post og en epostsekvens. En vanlig e-post blir sendt ut når du trykker på sendknappen, eller når du har planlagt at den skal gå ut. En e-postsekvens blir sendt ut helt automatisk ut fra en regel du har bestemt.
Eksempler på dette kan være når noen kommer på e-postlisten din for første gang, når noen klikker på en lenke i en e-post, når noen vil ha freebien din, eller har kjøpt et produkt.
Poenget er at denne rekken med e-poster sendes ut av seg selv. Det eneste du trenger å gjøre er å sette opp denne e-postsekvensen en gang, så vil denne jobbe for deg i fremtiden uten at du trenger å tenke på den.
Lager du en e-postsekvens i dag, vil den kunne gjøre en like god jobb for deg om 5 år, som den vil gjøre for deg i dag.
Høres ikke det smart ut? Bare tenk hvor mye tid det vil spare deg for. For å ikke snakke om alt du slipper å tenke på og huske å gjøre!
De fleste e-postleverandørene har ofte ferdige maler å følge når du skal lage en automatisert e-postsekvens.
Når bruker du hvilke?
Hvilke e-postsekvenser du velger å lage er selvfølgelig opp til deg, men her 5 ulike type sekvenser og en forklaring på når du kan bruke disse.
- Velkomst Sekvens
Dette er en serie med e-poster du vil sende ut til hver nye person kom kommer på e-postlista di. Målet med denne er å selvfølgelig ønske velkommen, men også fortelle hva de kan forvente å få i innboksen sin og bli kjent med deg og dine produkter og tjenester.
2. Opt-in Sekvens
E-postene i denne sekvensen skal knyttes til freebien du har laget. Når de registrerer seg for å få dette, sendes det automatisk ut en e-post hvor de får det de har bedt om å få. I tillegg til dette kan denne sekvensen bestå annet relevant innhold i forhold til temaet.
3. Påminnelse Sekvens
I det travle samfunnet vi lever i er det godt å få påminnelser slik at vi ikke glemmer ut ting. Har du invitert til et webinar, vil du minne på å møte opp, har noen lagt et produkt i handlekurven uten å betale, kan det lønne seg å kikke innom de for å sjekke om de glemte seg ut.
4. Salgs Sekvens
Noen ganger har vi kampanjer og lanseringer. Det er da du ønsker å ha en salgssekvens. I denne serien vil du snakke om produktet eller tjenesten fra ulike synsvinkler. Både fra kunden sitt ståsted og fra din side.
5. Klikk Sekvens
Dette er en e-postsekvens som kan være smart å sette opp i forbindelse med en kampanje. Dersom det er noen som klikker på en lenke i denne kampanjen, kan du lage en egen sekvens som går rettet mot disse.

Hvordan komme i gang med e-postsekvenser
Det er bare en måte å komme i gang på, og det er å lage din første e-postsekvens.
Min anbefaling er å lage en velkomstsekvens. Altfor mange bedrifter har ikke dette på plass, og jeg synes ikke at du skal være en av disse. Med denne gir du leserne dine mulighet til å bli kjent med deg og dine tjenester, og gjennom denne begynner du på jobben med å få tillit.
Dette er en viktig nøkkel for å klare å skape salg med e-postmarkedsføring.
Føler du deg litt lost og ikke helt vet hvor du skal begynne eller få det til? Jeg kan hjelpe deg, enten ved å skrive den for deg eller lære deg hvordan du gjør det selv.
Related Posts
3 måter å jobbe på som gjør det enklere å skrive nyhetsbrev.
Det er ikke til å stikke under en stol – det å levere nyhetsbrev over lengre tid er …
Skap magi i innboksen: 3 måter å skrive engasjerende e-poster på
Å finne riktig innhold for e-postene dine kan virke som en uoverkommelig oppgave. Hvem har ikke sittet der …
Slik ble 2023 i Happy Business – ble det som forventet?
Vi er straks ved veis ende av 2023 og det er tid for å gjøre en evaluering av …
Søk
Instagram did not return a 200.