fbpx

Hvordan få potensielle kunder til å melde seg på e-postlisten din?

Hvordan få potensielle kunder til å melde seg på e-postlisten din?

Mal fremhevet bilde, blogginnlegg

Hvordan få potensielle kunder til å melde seg på e-postlisten din?

Du kan ha så mange freebies som du vil, men hva hjelper det om ingen av de fyller e-postlisten din med potensielle kunder? Er du interessert i at flest mulig av dine drømmekunder skal finne veien til lista di, fortsett å lese. Nedenfor drøfter jeg 3 punkter du kan ta tak i for å få lista di til å vokse.

Promotering

Hvis jeg stiller deg spørsmålet “Hvor ofte promoterer du freebien din?”, hva ville du svart da? Jeg tipper at svare kan ligne på, “Jeg vet ikke..”. Har jeg rett?

De aller fleste, meg inkludert (men jeg er blitt bedre 😉), pleier å promotere den nye opt-in’en når du nettopp har laget den. Du lager et innlegg og to på sosiale medier, og så nevner du det i story. Kanskje mer enn en gang, men etter det har gått en ukes tid, så forsvinner fokuset. I utgangspunktet ikke så rart, for det skjer jo så mye greier hele tida..

Du skjønner, det er ikke sikkert at det handler om at potensielle kunder ikke vil ha det du har laget. Det kan rett og slett være at de ikke har fått eller sett muligheten enda. 

Det er fort gjort å bli litt demotivert når du har brukt masse tid og krefter på å lage noe bra til drømmekunden din, som du VET er verdifullt, og du opplever at “ingen” vil ha det (les: veldig få har registrert seg). I sånne situasjoner er det lett å begynne å tvile på seg selv, og troen på e-postliste og salg gjennom e-postmarkedsføring blir mindre og mindre.

Ikke gi slipp på troen.
Skru opp promoteringen din et knepp og ti.
Tenk at du skal promotere freebien din minst en gang i uka over lengre tid, og se hva som skjer med e-postlisten din da.
Smilende kvinnelig virtuell assistent og e-postmentor som har en pause i hagen.

E-postmarkedsføring og SoMe er som hånd i hanske om du gjør det på rett måte. Vær smart og gjør det enkelt for dine potensielle kunder å registrere seg. Legg lenken i bio (Instagram) , del lenken i selve innlegget (Facebook, LinkedIn) og i story (Instagram, Facebook, Snapchat). Instruér de helt klart og tydelig hva de skal gjøre. Du kan ikke forvente at de klikker, bare de ser en lenke. 

Synes du at din promotering er bra, kan det være du finner noen justeringer du kan gjøres på de nedenforstående punktene.

Innhold som leder folk til e-postlisten

Jeg er ikke i tvil om at din opt-in inneholder noe som er skikkelig interessant for drømmekunden din, og jeg tror deg på at det du gir vil hjelpe de med en utfordring de har. I forhold til dette med innhold så har jeg to ting jeg har lyst å peke på. 

  1. Alle drømmer om en quick-fix. Også dine potensielle kunder. 

Gir din freebie dette? Altså en enkel oppskrift eller løsning på en utfordring. 

Folk har ikke lyst å bruke så mye tid, selv om de vet at det kanskje trengs tid for å lære noe nytt, lage noe eller skape en endring. 

Les mer om å lage freebie her: Hva er en opt-in og hvordan bruke den til å bygge e-postliste. 

Ofte har vi lyst å gi så mye! Vi har lyst å lage en freebie som er skikkelig bra. Utfordringen da er at det kan føles som stort og overveldende, når du forteller alt de vil få, eller alt de skal lære på landingssiden eller når du promoterer den.

Misforstå meg ikke - det er ikke galt med en freebie fylt med masse bra innhold, men en enkel pdf kan være en vel så god magnet til drømmekunden din.

Kvinnelig virtuell assistent og e-postmentor lener seg inntil et tre og ser opp mot himmelen

Det leder meg til punkt nummer to. 

2. Når du promoterer din opt-in trenger du en presentasjon som fenger. Lage en hook som fanger drømmekunden din, og som gir de nettopp det de vil ha. Noe som er enkelt og som gir raske resultater gjør veien til e-postlisten mye kortere!

Om freebien din er enkel, eller om freebien din er fylt til randen, så kan det være måten du selger inn denne som lager en propp.  Klarer du å fortelle hva det er, hva det vil gi og hvem det er for i en enkelt setning? Les mer om hvordan du lager en god landingsside her. 

Personlighet

Drømmekunden din elsker ikke bare alle dine gode tips og råd, de elsker også å høre om deg! For det er jo sånn at people buy people first. Så for å knytte enda tettere bånd med dine potensielle kunder, gjør du smart i å lage freebies som handler om noe annet enn faglige ting. Rett og slett lage opt-ins med personlighet. 

Hva med å lage en freebie med dine topp 10 liste av bøker du anbefaler. Eller en liste med dine smarteste investeringer i digitale duppedingser. Apper du bruker daglig. Eller hva med kaffefavoritter? Jeg drikker ikke kaffe, så jeg vet ikke hva jeg snakker om. Men om du elsker kaffe, er jeg sikker på at du har masse på lager her som dine potensielle kaffedrikkende kunder vil elske. 

Skjønner du poenget? En freebie kan være så mangt, og jeg tror at du vil bli overrasket hvis du våger å teste ut litt av hvert. Kanskje den freebien du laget på 10 minutter er den som vil generere flest potensielle kunder til e-postlista di? Hvis du i tillegg øker promoteringen og jobber med en god presentasjon av innholdet (en hook som fanger), er jeg sikker på at du vil se at dine drømmekunder vil finne veien dit du ønsker.

Trenger du litt inspirasjon på freebie-fronten?
Last ned denne enkle pdf’en hvor du ved å svare på noen enkle spørsmål får svar på hva din neste freebie kan være. 
Du finner den her: Lag din optimale freebie

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.