fbpx

Hva er en opt-in og hvordan bruker du det til å bygge e-postliste?

Hva er en opt-in og hvordan bruker du det til å bygge e-postliste?

Hva er en opt-in og hvordan bruke den til å bygge e-postliste?

Du møter på mange begreper i den digitale verden og det er ikke alltid lett å forstå hva alt betyr. I denne artikkelen vil jeg gi deg svar på hva som ligger i begrepet opt-in og hvordan dette er et smart verktøy for deg for å bygge e-postliste.

Hva er en opt-in?

Kjært barn har mange navn og opt-in har flere synonymer som du sikkert har hørt før. Noen av dem gir kanskje mer mening enn andre: leadmagnet, freebie, offer.

Disse ordene betyr det samme og har samme formål: Du skal gi noe verdifullt, som er enkelt, lett å ta i bruk og gi mottakeren en quick win. I bytte gir mottakeren deg sin e-postadresse. 

Med andre ord er en opt-in er en mulighet eller et tilbud som inspirerer, motiverer og trigger folk til å bytte e-postadressen for å få det du har å gi.

Som du kanskje skjønner så er en opt-in et virkemiddel du bruker for å bygge e-postliste og bruke e-post som en markedsføringsstrategi. Du kan lese mer om hvorfor du bør fokusere på e-postmarkedsføring i denne artikkelen her

Hvordan lage en opt-in?

Nå har du fått svaret på hva en opt-in er og skjønner at dette er noe du ønsker å lage. Men hvordan?

En opt-in består av flere komponenter, og du trenger alle disse for å bygge e-postliste. 

Opt-in (eller freebie om du vil)

En opt-in er noe du gir bort gratis som er verdifullt og som er enkelt, lett å ta i bruk og gir mottakeren en quick win.

Dette skal være en mulighet eller et tilbud som inspirerer, motiverer og trigger folk til å bytte e-postadressen for å få det du har å gi.

Les mer om hvordan du leder potensielle kunder til e-postlisten din her.

Landingsside

En landingsside er ikke det samme som en hjemmeside om du har det.

Det er en enkeltstående nettside som har sin egen unike adresse. Dette har forsåvidt hjemmesiden din også, eller en hvilken som helst nettside.

Når du lager en landingsside så har den et bestemt formål. Du lager denne for at noen skal registrere seg for å få det du har laget. En landingsside må derfor ha et registreringsskjema. 

Landingssiden lager du i e-postprogrammet ditt.

Automatisert e-post

Hva er en automatisert e-post? 

Det ligger litt i ordene. Det er en e-post som blir sendt ut helt av seg selv, altså automatisk. 

Denne e-posten er det som får alle bitene til å henge sammen. Det er denne komponenten som gjør at de som registrerer seg får det du har lovet: nemlig å få din opt-in sendt til sin mail.

Hvordan bruke det for å bygge e-postliste?

Det du skal ha fokus på når du lager din opt-in er at den skal gi verdi for den som registrerer seg hos deg. 

Når du lager en opt-in som gjør at mottakeren

  • sparer tid
  • sparer penger
  • tjener penger
  • lærer noe nytt
  • gir verdi og glede i livet

gjør du valget om å registrere seg enklere. 

Men det er en viktig ting som du må huske på: å promotere din opt-in. Det er sjelden at folk finner frem til disse på egenhånd. Du må derfor sørge for å lede folk til denne. 

Hovedkanalen for dette er sosiale medier. Du kan også dele din opt-in på din nettside, både på siden din og som en pop-up. Annonser på Facebook/Instagram (Meta) og Google er også en mulighet for å nå ut til folk, men jeg anbefaler deg å prøve deg frem organisk før du tar dette steget. 

Hvordan du bruker opt-ins strategisk i din business er noe vi stadig jobber med i E-post Akademiet.

Der vil jeg som din E-post Mentor dele min kunnskap, erfaring og strategi med deg og sammen lager vi en strategi tilpasset din bedrift slik at du kan tjene penger med e-postmarkedsføring. 

Glad dame som driver sin egen business innen e-postmarkedsføring og hjelper sine kunder å lage gode opt-ins for å bygge e-postliste

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.