fbpx

Hvilket e-postprogram bør du velge?

Hvilket e-postprogram bør du velge?

Mal fremhevet bilde, blogginnlegg (3)

Det er mange programmer for e-postmarkedsføring å velge mellom. I denne artikkelen vil jeg gi deg noen råd om hva du bør tenke over før du velger, og gi deg en enkel oversikt over noen av de ulike programvarene på markedet. På denne måten håper jeg å hjelpe deg med å kunne ta en beslutning over hva som vil være et godt valg for deg når du skal velge din e-postleverandør.

Hvorfor e-postmarkedsføring?

Selv om du kanskje allerede har tatt en beslutning på at du vil bruke e-post som et markedsføringsverktøy, har jeg likevel lyst å trekke frem noen poeng om hvorfor e-postmarkedsføring er smart.

E-post er fortsatt den mest utbredte kommunikasjonskanalen i verden utenfor verbal kommunikasjon. Undersøkelser viser at alle, i hvert fall 99% av oss, sjekker e-posten hver dag. I tillegg til dette så viser tallene at du får mye igjen for pengene du investerer i e-postmarkedsføring, også kalt Return on Investment (ROI) og  statistikkene viser at du kan få igjen opp mot 4300%.

Det å få mer penger igjen, enn det du bruker, er noe vi alle kan like. Spesielt når du driver din egen business. 

Hva bør et e-postsystem ha?

Når du driver business nytter det ikke med Gmail eller Outlook. Du trenger et mer profesjonelt system. Alle e-postleverandører bør ha et minimum av funksjoner og de fleste programvarene som tilbyr gratis bruk har oftest disse funksjonene på plass. 

Dette ser jeg etter i et e-postprogram: 

  • Det er brukervennlig og enkelt å designe nyhetsbrev. Gjerne med drag-and-drop funksjon.
  • Det er enkelt å tilpasse eget brand. At du kan legge til logo og egne farger.
  • Det er ulike måter å sende e-poster på. Å sende ut med en gang, planlegge en utsending og automatiseringer.
  • Det går an å organisere og sortere e-postlisten.
  • At systemet har sporing av resultatene og analyserer disse. 
  • At du har mulighet til å integrere og koble sammen e-postprogrammet med andre program du bruker. 

 

De fleste e-postleverandører jeg kjenner til har mulighet for å både planlegge og automatisere. Dette er ofte funksjoner businesseiere er på jakt etter, så dette vil du garantert få uansett e-postleverandør.Hva er dine behov?

Før du tar et valg for hvilket e-postprogram du vil bruke, er det noen ting du bør tenke gjennom. 

Hvordan skal du bruke e-post i markedsføringen din? 

  • Skal du sende nyhetsbrev?
  • Hvilket behov har du for automatiseringer?
  • Skal automatiseringene være enkle eller avanserte?
  • Trenger du muligheten til å lage ulike kundereiser (automatiseringer som går ulike veier basert på handlinger)?
  • Har du behov for å knytte e-post opp mot andre programmer, som feks nettbutikk?

Ved å avklare spørsmål som dette, vil det gjøre det enklere å sile ut uaktuelle e-postleverandører. Om du “bare” skal sende nyhetsbrev, trenger du ikke et avansert program, men skal du koble flere ting sammen og bruke e-postmarkedsføring i et større økosystem, bør du sørge for å velge et program som gir deg disse mulighetene. 

Selv om du velger en leverandør som gir deg lov å bruke e-postsystemet gratis, bør du velge denne fremfor Gmail eller Outlook. Du bør velge et system som du kan vokse i, for eksempel Mailchimp

Hvilke e-postleverandører finnes og hva koster de?

Det finnes utallige e-postleverandører, så jeg har valgt ut noen av disse og gjort noen sammenligninger for deg.

 Ofte er det dette spørsmålet som dukker opp først: Hva koster det? Det gjorde det også for meg. Jeg landet på Mailchimp fordi jeg kunne starte med gratisversjon og det gav meg mulighet til å vokse. Vær obs på at noen e-postleverandører tar betalt for første e-post du sender ut.  

Her er de programmene jeg har valgt å ta en nærmere titt på: 

E-post

leverandør

Ant e-poster som kan sendes gratisGrense for antall kontakter for gratisversjonHva koster det å oppgradere?

(i dollar)

Aweber3000 / mnd50016.15  / mnd med årlig abonnement

19.99 / mnd med månedlig abonnement

ConvertKitUbegrenset300fra 15  / mnd
Driphar ikke gratis abonnementfra 19 / mnd ( opp til 500 kontakter)
Mailchimp2000 / dag (10000 / mnd)2000fra 11 / mnd
Omnisend500ubegrenset (men kan bare sende til opp til 250 kontakter pr mnd)16 / mnd
Sendinblue300 /dag (9000 / mnd)ubegrenset25 / mnd

Aweber

E-postleverandør Aweber

Aweber har vært på markedet siden 1998. De hadde ikke mulighet for å bruke programvaren gratis da jeg startet opp med e-postmarkedsføring, men har nå utviklet en gratisplan som en del av tilbudet sitt. Betalversjonen av programmet koster 16.15 dollar pr. måned og betales årlig. 

Her kan du lage e-poster ved hjelp av en drag-and-drop funksjon, lage landingssider og har registreringsskjema. Du kan sortere listen ved hjelp av tag-funksjon og sende e-poster til forhåndsinnstilte segmenter. Dersom du har lyst til å sortere listen i egne segmenter må du ha betalversjon av e-postleverandøren. 

I gratisversjonen får du enkel rapportering av resultatene, mens mer avanserte analyser er noe du må betale for. Andre ting som er verdt å merke seg er at dersom du ønsker å split-teste (prøve ut ulike varianter for å finne ut hva som leverer best) og spore salg i nettbutikk må du også ha pro-versjon. 

ConvertKit

E-postleverandør ConvertKit

Visjonen til ConvertKit er å hjelpe bloggere og kreative mennesker å tjene penger på nett. Gjennom å få et større publikum og bygge relasjoner gjennom e-post, kan du selge digitale produkter til dine følgere og tjene penger på jobben du gjør. 

Ønsker du å bruke denne e-postleverandøren gratis, kan du tilpasse de enkle malene og sende nyhetsbrev. Du har også ubegrenset tilgang til maler for landingssider og salgssider, og du kan lage egne registreringsskjema. Derimot må du ha betalversjon for å kunne automatisere e-postsekvenser. Når det gjelder selve e-postlisten kan du bruke tagger og segmentere den uavhengig av hvilket abonnement du har. 

Convert Kit har også en funksjon som gjør at du kan ha et betalt nyhetsbrev. Det betyr at mottakerne må betale for å få tilgang, som et betalt medlemsskap. 

Drip

E-postleverandør Drip

Drip er en av e-postleverandørene som ikke gir mulighet for et gratis abonnement. Jeg valgte likevel å ta det med, siden dette er et program som tilbyr tjenester for markedsføring både gjennom e-post og sms. Dersom du er interessert i å sjekke ut om dette er programmet du ser etter kan du registrere deg for en 14 dagers prøveperiode. Da vil du ikke få tilgang til alle mulighetene i systemet, blant annet sms, men du vil få tilgang til e-postmalene og automatiserte utsendinger. Når prøveperioden er over, kan du velge å oppgradere til betalversjon. 

Prisen du betaler i Drip baseres på hvor mange du har på e-postlista di og eventuelt hvor mange sms-er du sender. Ellers så har du ubegrenset e-poster som du kan sende. 

Mailchimp

E-postleverandør Mailchimp

Mailchimp er et av de mest populære programvare for e-post og e-postmarkedsføring. De startet opp som en betalende tjeneste, men åpnet for gratis bruk i 2009. Velger du denne e-postleverandøren kan du bygge en e-postliste på opptil 2000 kontakter. Lenken til Mailchimp er en refferal-link. Det betyr at jeg kan få betalt om du velger å ha et betalt abonnement Mailchimp.

Du får tilgang til registreringsskjema og kan lage landingssider for å få flere inn på lista. E-postene lager du med drag-and-drop funksjon hvor du bygger e-posten din av ulike blokker. Har du gratis abonnement kan du lage etsteg-automatiseringer, men ønsker du flere må du betale. Da får du også mulighet til å A/B teste. Altså at du lager to ulike e-poster og Mailchimp finner ut hva som konverterer best. 

Selve e-postlisten kan du organisere ved hjelp av tags og segmentering. For innsikt får du mer avanserte muligheter fra abonnementet “Standard”, mens du på alle nivå (gratis og betalende) for oversikt over engasjement og kjøpsaktivitet. 

Ellers er det verdt å vite at du, uansett hvilket type abonnement du velger,  kan integrere Mailchimp med andre programmer som nettbutikk, nettsider, verktøy osv. Du kan også lage pop–up skjema, legge ut poster og annonsere på Facebook og Instagram. 

Mailchimp er det e-postsystemet jeg bruker i min e-postmarkedsføring. 

Omnisend

E-postleverandør Omnisend

Omnisend er som Drip en e-postleverandør som tilbyr markedsføring gjennom både e-post og sms. Velger du Omnisend har du mulighet å bruke dette gratis, men med begrensninger. 

Du kan sende 500 e-poster i måneden til 250 kontakter på e-postlisten. I tillegg kan du sende opp til 60 sms-er. 

Når du ser nærmere på funksjoner og muligheter i e-postsystemet, er det ikke de store forskjellene på gratis og betalende versjoner. Ulikhetene ligger i antall sendinger, mulighetene for sortering og organisering av e-postlisten og sporing av resultatene. 

Sendinblue

E-postleverandør Sendinblue

Sendinblue regnes for å være en “nykommer” på markedet, og en av de raskest voksende programvarene for e-postmarkedsføring. De tilbyr å bruke e-postsystemet gratis, hvor du har mulighet til å sende opp til 300 daglige e-poster. Du vil få tilgang på alle e-postmaler, og har i tillegg mulighet å sende sms. 

Uten å ha testet ut Sendingblue selv, kan jeg ikke si så mye om hvor brukervennlig systemet er, men i artikler jeg har lest beskrives det som et system som passer for nybegynnere. Når jeg studerer alle funksjonene er det 2 ting jeg legger merke til: 

  1. Du kan kun lage 5 landingsider. Skal du ha flere, må du betale for dette, både i gratisversjonen og de “overkommelig” betal-abonnementene du kan ha. 
  2. Det er noen begrensninger på automatiseringene, hvor du kan sende til opp til 2000 kontakter. Du må også velge premium-abonnement om du vil ha mer avanserte rapporter på resultatene. 

Hva bør du tenke på FØR du velger e-postleverandør?

Til syvende og sist er det du som skal jobbe i e-postprogrammet. Tenk over hvilke funksjoner du trenger. Behovet vil være ulikt for deg som har nettbutikk og for deg som tilbyr tjenester. 

Jeg anbefaler deg å studere prisene enda nøyere på e-postleverandører som er aktuelle for deg. En ting er at du kan gjøre e-postmarkedsføring gratis eller for en billig penge i starten. Men hva vil det koste deg når e-postlisten din vokser og blir kjempestor?

En siste ting jeg vil nevne for deg er muligheten for å få hjelp. Noen ganger stopper det opp og du finner kanskje ikke ut av hvordan du skal gå frem eller få til en bestemt ting. Da er det alltid greit å ha noen å spørre om hjelp. Alle de ulike programvarene for e-post har et supportsystem, men dette vil foregå på engelsk. Velger du Mailchimp har jeg laget et nettkurs, Happy Chimp, hvor du lærer det du trenger for å komme i gang og hvordan du bruker systemet smart og effektivt. Har du ikke lyst å gjøre det selv, tilbyr jeg også tjenester i e-postmarkedsføring som virtuell assistent. 

Kilder: https://influencermarketinghub.com/email-marketing-software-platforms/

 

Leave A Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.